سال 1341

1180 – سمینار خلیج فارس 1341

این محصول در فروشگاه موجود است

سال انتشار 1341
تاریخ توزیع 1341/09/21
تعداد قطعه در سری 2
تیراژ 300/000
قیمت اسمی 20 ریال
طراح
دندانه 11
فیلیگران 3
تعداد قطعات در ورق 50
چاپخانه

موضوع تمبر

خلیج فارس

خلیج فارس (شاخاب پارس یا دریای پارس)، نام آبراهی پراهمیت در آسیای غربی و منطقه خاورمیانه است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد.

مساحت خلیج فارس ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است،[۱] طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.[۲]

هشت کشور در اطراف خلیج فارس قرار دارند. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند.[۳] به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج فارس یا دریای پارس بوده‌است. همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است اما برخی از کشورهای عربی در دهه‌های اخیر آن را خلیج عربی یا به سادگی، خلیج می‌نامند.[۴] سازمان آب‌نگاری بین‌المللی از نام خلیج ایران (خلیج فارس) برای این خلیج استفاده می‌کند.[۵]

خلیج فارس
شاخاب پارس
پرسیکون کاای تاس
سینوس پرسیکوس
PersianGulf AMO 2007332.jpg
موقعیت جنوب غربی آسیا، منطقه خاورمیانه
گروه خلیج
منبع‌های رود اروندرود
کشورهای حوضه ایران ایران
عمان عمان
قطر قطر
عربستان سعودی عربستان سعودی
کویت کویت
بحرین بحرین
امارات متحده عربی امارات متحده عربی
عراق عراق
مساحتِ رو ۲۵۱٬۰۰۰ کیلومتر مربع
میانگین ژرفا ۵۰ متر
جزیره‌ها فهرست
مناقشه‌ها این قسمت از دریاها عموماً خلیج فارس نام دارد.
منبع‌ها منابع سرشار نفت و گاز

در مهر ۱۳۴۱ سمیناری با نام «سمینار خلیج فارس» به همت سید محمد محیط طباطبایی و ریاست سعید نفیسی برگزار ‌شد. احمد اقتداری در این سمینار، مقاله‌ای با عنوان «زبان‌های محلی و فولکلور خلیج فارس» ارائه کرد و به سخنرانی در باب موضوعات مرتبط با فرهنگ عامهٔ خلیج فارس پرداخت.[۵۷] او در این جلسه به رومن گیرشمن،[ب] مورخ و باستان‌شناس مشهور فرانسوی، که در باب جزیرهٔ خارگ به زبان فرانسوی سخنرانی می‌کرد، یادآور شد که چندین بار در سخنرانی‌اش به جای «خلیج فارس»، به گفتن «خلیج» اکتفا کرده و برای نام‌بردن از اسکندر مقدونی، از عبارت «اسکندر کبیر»[پ] استفاده نموده‌است؛ در حالی که ایرانیان او را «اسکندر گُجَستَک» می‌نامند.[۵۸] این هوشیاری منجر به عذرخواهی گیرشمن از حاضران و مردم ایران شد.

https://fa.wikipedia.org/wiki

 

 

جدول پیشرفت قیمت:

از زمان چاپ کاتالوگ و راهنمای تمبرهای ایران (سال 1340) تاکنون، نمودار پیشرفت قیمت این سری تمبر به شرح زیر بوده است.

سال قیمت سال قیمت
1340
1342
1343

گالری مهرروز

مهرروزهای منتشره برای این سری تمبر بشکل زیر بوده است:

دیدگاهتان را بنویسید