مقالات

تمبر و تمبرشناسی

شما با بازديد از اين سايت علاقه خویش را به جمع آوری تمبر آشكار نموده و اعلام كرده اید كه از روش معنوی و مادی آن بیش و كم اطلاع دارید. پس از گردش در این سایت، به احتمال قوی شما به جمع گردآورندگان تمبر[1] خواهید پیوست و من ورود شما را به این دنیای سحرآمیز و پر از لذت خوشامد می گویم و از طرف كلیه دوستداران تمبر دست شما را می فشارم.

گردآوری تمبر [2] یكی از عمومی ترین سرگرمی های امروز مردم دنیاست. تعداد این افراد در كشورهای مختلف به نسبت جمعیت، و رشد فرهنگی و اقتصادی، میزان و سطح آموزش و پرورش متفاوت است.

در ایالات متحده امریكا به تنهایی شاید بیش از بیست میلیون نفر به این سرگرمی [3] پرداخته اند و اغلب كشورهای اروپایی درصد این تعداد به نسبت جمعیت بیشتر است.

در كشورهای جهان سوم و در حال رشد این تعداد به مراتب كمتر است ولی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود.

انتخاب این سرگرمی برای همه مقدور و میسر است زیرا به سن و سال و وضع و موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد ارتباطی ندارد.

چنین به نظر می رسد كه از میان گروه های مختلف اجتماعی آنان كه فهمیده تر و باهوش تر بوده اند قبل از دیگر افراد گروه یا طبقه خود به این سرگرمی روی آورده اند.

هر تمبر چه بسا همچون یك الگو و سمبل از یك واقعه اجتماعی و سیاسی و یا یك انگاره فرهنگی [4] گویای قسمتی از تاریخ یك كشور در زمان انتشار خود می باشد، اسلاید رنگین و زیبایی است كه در جلو ما قرار دارد، و همچون یك دانشجو منتظریم تا همراه این اسلاید، استاد هرآنچه درباره آن كشور و ملت در زمان انتشار تمبر میداند برای ما بازگو كند.

برای یك جوان، گردآوری تمبر علاوه بر سرگرمی همراه با هیجان دلپذیری است كه با تسكین شوق به دانستن در خود احساس می كند، دانستن اطلاعاتی كه به دنبال آن است. این سرگرمی را نوعی آموزش عملی تلقی می كند و همواره راضی و خشنود است.

تبادل تمبر میان مردم كشورهای مختلف یكی از عوامل مهم آشنایی و نزدیكی ملت ها با یكدیگر و خروج از دایره تعصبات كور قومی [5] است.

نوجوانان با گرد آوری تمبر قادر خواهند بود علاوه بر درك وقایع و رویدادهای فرهنگ ملی از محیط محدود اطراف خود خارج شوند و از نحوه زندگی و فرهنگ و تمدن سایر كشورها و مردم جهان آگاهی یافته اقدام به مقایسه و نتیجه گیری كنند.

شاید بتوان ادعا كرد كه با تمبر می توان به نوآموزان، جغرافیا، تاریخ، علوم سیاسی، جامع شناسی، اقتصاد، جانور شناسی، هنر و ادبیات و اكتشافات فضایی و سایر مقدمات دروس لازم را آموخت یا حداقل به این وسیله به آموختن آنها كمك و امر یادگیری را تسهیل نمود.

از دیگر محاسن گردآوری تمبر، تماس با موسسات و آشنایی با افراد گوناگونی است كه همه هم ذوق و به تمبر ذی علاقه اند و چه بسا دوستی ها كه به وجود می آید و تجربه ای است برای رشد و پرورش نیكوی استعداد اجتماعی شدن و كار و سلوك با مردم.

حاصل این سرگرمی ذخیره با ارزشی است كه خود شامل مجموعه خاطرات شخص نیز می باشد، خاطرات نوجوانی، دوران جوانی و سال های كهولت، خاطرات تهیه هر تمبر و فروشنده آن و غیره و غیره. شاید به همین جهت باشد كه كمتر دیده شده است كسی خود مجموعه تمبر خود را كه سال ها به تهیه آن مشغول و مونس تنهایی و شادی بخش ساعات اندوه او بوده است به فروش رساند آخر كمتر كسی حاضر می شود دفتر خاطرات عمر عزیز خویش را از دست بدهد.

تهیه و نگهداری تمبر كار بسیار آسانی است. در ایران راهنمای تمبرهای ایران همه ساله با قیمت های جدید به چاپ می رسد كه از اولین تمبرهای ایران را به طور رنگی در آن می بینید و آخرین قیمت روز آن تمبر كه در بازار خرید و فروش می شود در زیر آن نوشته شده است. راهنمای بزرگ تمبرهای كلیه كشورهای جهان نیز به زبان های خارجی از جمله انگلیسی و فرانسوی موجود است كه ارزش هر تمبر را در زیر تصویر آن مشخص كرده است.

تمبر یك كالای كلاسیك و جهانی است. متاعی است كه جنبه بین المللی دارد و هیچ كالایی با ارزشتر از آن نیست. تهیه كننده تمبر اگر پولی را برای سرگرمی خویش صرف می كند آن را از دست نداده بلكه ذخیره كرده است، پس اندازی كه گاه دهها و گاه صدها برابر قیمت اولیه [6] خود می باشد.

بی جهت نیست كه گردآوری تمبر را سرگرمی لذت بخشی می دانند كه انسان هرگز از آن سیر نمی شود و از آن كام می جوید و آلام ناشی از محیط و جامعه را در آن به فراموشی می سپارد و آن را سرگرمی شاهان و شاه سرگرمیها نامیدند.

آنچه در این سایت آمده اطلاعات و راهنمایی های لازمی است مشتمل بر تاریخچه مختصر تمبر، تمبر شناسی و آشنایی با تمبر و اصطلاحات آن و اینكه چه تمبرهایی را به سادگی می توان جمع آوری كرد، سلیقه های اشخاص در جمع آوری تمبر و سرانجام همه آن مواردی كه دانستن آن می تواند خوانندگان عزیز را در راهی كه گام نهاده اند یاری كند.

[1] Stamp Collectors

[2] Stamp Collecting

[3] Hobby

[4] Culture Pattern

[5] Prejudice

[6] First Value

 

دیدگاهتان را بنویسید